nalikas

BVC och annat

Kategori: Allmänt, Småkrypsliv

Förra veckan hade jag 6-veckorskontroll på BVC. Då får man göra ett test och kolla om man har en förlossningsdepression. Jag hade ingen, men hon tyckte att det var bra att jag pratade med familjehälsan efter att sett svaren på frågorna. Det var en fråga som var om man anklagade sig som förälder när saker går fel och det tyckte jag var självklart att det var föräldrars fel. Det tyckte tydligen inte BVC. Vissa dagar är bättre än andra och svaren hade kunnat bli annorlunda om dagen hade varit bättre/sämre. 



Jag har även varit på efterkoll. Jag och bm pratade om min förlossning och hon tyckte att det hade brustit lite. Jag berättade att vi åkte in till förlossningen på torsdagskvällen, men blev hemskickade och åkte in igen på fredagen efter att Marcus pushat på lite. Att jag kom in med värkar och var öppen 3 cm. Min bm frågade om jag fick nåt som stoppade förlossningen och jag svarade nej. Hon tyckte att det var lite dåligt av de att låta mig ha värkar i 4 timmar. Blev lite fundersam när jag fick den här informationen. Det känns som om man ska ha koll på vad man rätt till själv. Inte ens en alvedon blev jag erbjuden. 
Vi pratade även preventivmedel och jag sade att jag kan tänka mig ha spiral igen eftersom barn inte är något jag planerar att få igen. Hon tyckte att jag skulle fundera på sterilisera mig om jag var helt säker på barnfrågan. Diskuterade med Marcus när jag kom hem och båda känner att vi är klara med barn. Men händer det något med mina två älskade ungar så vet man inte riktigt hur man kommer att känna då. Sterilisering är ju definitivt. 


Vi har även kommit lite med Milo. Milo är väldigt röd runt munnen och har varit det sen han var typ 8 månader eller nåt. Först trodde vi att det var tomat som gjorde han röd, men sen blev han röd av något helt annat. Många har sagt att det kan bli så av kylan. Värmen kan också vara en faktor. Värmeutslag. Folk har haft olika förklaringar och råd med salvor. Vi har varit i kontakt med BVC och hälsocentralen. Senast några veckor sedan. Då blev jag rekommenderad bepanthen. I söndags var Nathalie här och berättade att Amanda såg ut så där och då var det mjölkprotein. Så i tisdags frågade förskolan om vi torkade Milo med våtservetter. Det gör vi inte. Inte i ansiktet. Berättade då om vad Nathalie hade sagt och förskolan var med på att utesluta mjölkprotein. Men de behöver ett intyg för att få specialkost. Ringde hälsocentralen som inte gav intyg förrän det var utrett och att bepanthen inte alls skulle ges utan matfett vid sovning. När jag lämnade Milo på igår sade förskolan att jag skulle ringa till BVC och prata. Sagt och gjort. Fick samma svar där. Efter ett tag ringer Marcus och säger att BVC har ordnat en doktortid åt oss. Nu har en läkare tittat på Milo och vi har fått två salvor utskrivna. Så tog dem ett blodprov på min lilla krigare.   


Nu är det dags för att göra oss klara. 


Kommentera inlägget här: